Home Nieuws Brexit en Bouw: alles wat je moet weten nu het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de EU

Brexit en Bouw: alles wat je moet weten nu het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de EU

Begin dit jaar werd de knoop doorgehakt; het Verenigd Koninkrijk is niet langer lid meer van de Europese Unie. Veel ondernemers weten ondertussen hoe het ze vergaat zonder Britse invloeden. Vrijwel ieder bedrijf merkt er wel iets van. Omdat bedrijven bij Bouwma bouwkranen en bouwliften huren of kopen, waren we benieuwd naar wat de Brexit voor invloed heeft op de bouwsector.

Een groot deel van de bouwsector zal niet heel veel merken van de Brexit. Dit omdat ze niet of nauwelijks te doen hebben met de UK en andere landen in het buitenland. Daarnaast werd er op de valreep van de onderhandeling nog een handelsakkoord gesloten tussen de UK en EU. Dit laat het vrije verkeer van goederen zonder importheffing toe. Wel zal er bij de handel en export meer douaneformaliteit komen. Dit brengt meer files en controles met zich mee, waardoor het allemaal iets langer kan gaan duren.

Indirecte schade voor de bouw

ABN AMRO berekende dat zelfs de zachte Brexit de Nederlandse economie nog ruim 4,5 miljard euro gaat kosten. Dit bestaat uit indirecte verliezen en hier kan ook de bouw onder lijden. Bouwers in Nederland die handel drijven met de UK hebben bijvoorbeeld last omdat het vervoeren van machine-industrie nu moeilijker gaat. Een effect kan zijn dat er minder snel kan worden gebouwd.

Arbeidsmigranten stijging

De bouwprojecten in het Verenigd Koninkrijk profiteren net als hier van arbeidsmigranten. Deze extra werkkrachten zijn hard nodig, maar iedere bouwvakker die in het VK wilt werken, moet nu aan hoge eisen voldoen. Dit kan ervoor zorgen dat immigranten doen besluiten elders te werken. Vorig jaar, bij aankondiging van de Brexit, zorgde dit al voor een leegloop van migranten in het Verenigd Koninkrijk. Veel arbeidsmigranten zochten vervolgens werk in Nederland.

Stenen en bouwmaterialen

Bouwmaterialen en stenen zijn gelukkig niet als bloemen, waarbij een paar uur extra wachttijd bij de douane fataal kan zijn. De levering van bouwmaterialen zal waarschijnlijk iets minder snel gaan, maar het zal niet voor grote problemen zorgen.

Wat betreft de bouwbedrijven in de UK worden er veel materialen van Europese landen gehaald. Uit Nederland importeerde het bijna een miljard euro aan materialen in 2019. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bakstenen. Er zijn veel Nederlandse fabrikanten die handelen met het land, maar ook zij hebben (nog) geen vragen van bedrijven rondom de Brexit ontvangen.

Geen last van de Brexit?

“Heeft er dan niemand last van de Brexit?”, zul je denken. Dat is niet helemaal waar. We zullen nog steeds een verlies van ongeveer 4,8 miljard euro hebben. Dit maakt Nederland een van de grootste verliezers van de Brexit samen met Duitsland en Frankrijk. Met name de machine-industrie lijdt verlies.