Home Nieuws Bouwma bouwmachines: zo efficiënt mogelijk omgaan met de mogelijkheden

Bouwma bouwmachines: zo efficiënt mogelijk omgaan met de mogelijkheden

Precies drie weken zitten Menno van der Gugten en zijn vijftien collega’s van Bouwma bouwmachines in het nieuwe onderkomen aan het Beverwijkse Biesland. En het lijkt erop alsof de medewerkers er al decennia zitten. Alles netjes opgeruimd, geen verhuisdoos meer te vinden. Je kunt er bij wijze van spreken van de vloer eten. “Hier moet nog een likje verf overheen”, wijst de Heemstedenaar naar een wandje. Maar verder maakt het bedrijfspand een geordende indruk. Op de stellingen aan de muren liggen onderdelen, netjes opgestapeld. Het is verder stil in de immense bedrijfshal. Bijna alle medewerkers van de onderneming zijn op pad.”Bij bouwwerken”, licht de directeur toe. “Of onderweg. Met leveringen of om service te verlenen bij afnemers.” Want daar is het bedrijf – dit jaar 80 jaar – in gespecialiseerd: de verhuur of verkoop van kranen, bouwliften en materialen aan grote of kleine bouwbedrijven. Ondanks de coronacrisis gaan de zaken goed. “De bouwwereld heeft nog geen nadelige gevolgen van de crisis”, zegt Van der Gugten. Collega Jeroen Acda uit Beverwijk staat aan de heftafel, een tafel die naar boven of naar onder bijgesteld kan worden. “Ik maak hier een buitenlift”, vertelt hij. Beter gezegd: hij assembleert verschillende onderdelen tot een lift voor het ‘verticaal transport’ (van beneden naar boven, dus) van bouwmaterialen. Buiten voor het pand liggen stapels casco’s.

De bouwliften gaan naar een Belgische klant die er meteen dertig van heeft besteld. ,,Die worden gespreid opgeleverd.” Tot voor kort zat Bouwma bouwmachines even verderop, aan Gooiland 35. ,,Maar dit is een veel efficiënter pand, ook vierkanter. En iets groter, met een beter toegankelijke bedrijfshal. Grote vrachtwagens kunnen hier beter in.” “We hebben hier ook bovenloopkranen, dat zijn kraanbanen in het plafond. Daarmee kunnen de zware onderdelen makkelijk worden opgehesen. De collega’s kunnen er dan beter bij. Zodoende komt er bijna geen vorkheftruck aan te pas.” Want dat is de filosofie van Van der Gugten: alles moet zo efficiënt mogelijk. Vanaf het opbergen van schroeven tot de afzet van liften naar het buitenland, inclusief de hele logistieke rooting.”Je moet ook wel. Nieuw personeel is niet te vinden, terwijl de bestellingen almaar toenemen. Vandaar dat we een aantal jaren geleden onze productie-afdeling hebben afgestoten. Dat gebeurt nu in Polen, in Poznan. De verschillende onderdelen komen hiernaartoe. In de hal wordt alles in elkaar gezet. Een ander voorbeeld: vroeger hadden we vertegenwoordigers die langs (potentiële) klanten gingen. Dat gebeurt niet meer. We hebben een nieuwe site: www.bouwma.nl met informatie over het bedrijf en mogelijkheden voor belangstellenden om pagina’s te printen. Dat scheelt folders.”Daarnaast heeft de directeur het zo geregeld dat via Google en Marktplaats de naam van het bedrijf bovenaan de lijst komt bij een specifieke zoekopdracht. “Je moet met je tijd mee blijven gaan. In deze coronatijd heb ik veel contact met het Italiaanse bedrijf dat voor ons werkt. Maar dat gebeurt allemaal via Skype. Zodoende hoef ik nooit naar Italië.”

Hoe anders is het op 2 januari 1940 wanneer Harry Gerritsen senior een eigen bedrijf begint in de hoofdstad, een onderneming die is gericht op de handel in motoren en machines. Later neemt zijn zoon Harry de zaak over onder de naam Bouwma Bouwmachines BV. In 2007 gaat hij met pensioen en nemen Jan Pel en Van der Gugten de zaak over. Met elk zijn eigen specialisatie. Inmiddels is de inwoner van Heemstede enig directeur. “Vandaag is het precies vier jaar geleden dat Jan is overleden”, zegt hij tijdens het gesprek. “Zo’n datum onthoud je altijd. We hebben goed afscheid van elkaar genomen.” Tijdens hun leiding is het bedrijf zich gaan specialiseren op een aantal onderdelen: verkoop, verhuur en serviceverlening. Dagelijks rijden twee bedrijfsauto’s met elk twee medewerkers door heel Nederland en België, het land waar Bouwma bouwmachines ook actief is. Vooral de verhuur van bouwliften, ladderliften of de zogeheten elementenstelmachines (kranen die metselaars verlossen van het zware tilwerk van bouwblokken) zit in de lift. Van der Gugten: “De omzet uit verkoop en verhuur is nu ongeveer gelijk.” De specialisatie legt de onderneming geen windeieren. “We sloten 2018 af met een goed resultaat en dat gold ook voor 2019.” “En 2020 met de coronacrisis?”, herhaalt hij de vraag. “We hebben zwarte cijfers. Maar de bouw gaat gewoon door. Vanochtend was er het bericht dat er de komende tien jaar nog 800.000 nieuwe woningen nodig zijn. Natuurlijk hebben veel bouwprojecten stilgelegen vanwege de stikstofproblematiek. Maar ik geloof dat daar een oplossing voor wordt gevonden. Het is niet zo als bij de vorige crisis, de kredietcrisis, dat de bouwmarkt instort. Daarvoor heb ik het volste vertrouwen in de toekomst.”